Gode råd om markedsføring
- Glem dit produkt eller service - for en stund. Det er sværere end det lyder!
- Knus en bunke data med åbent sind. Lad være med at lede efter noget der kan bekræfte det du har gjort hidtil.
- Tal med og observer kunder, for data eller en analyse rækker ikke. Smøg ærmerne op og mærk verden udenfor kontoret! Helt ærligt: Hvornår har du sidst selv talt med kunder og med egne øjne studeret kunderne handlinger? Tal også med ikke-kunder og ex-kunder. Find ud af hvorfor de er ikke-kunder. Det glemmes for ofte!
- Afsæt tid til at finde ud af, hvordan du kan hjælpe målgruppen med at klare det de skal (deres job-to-be-done).
- Beskriv hvordan du skaber oplevet værdi (som er svar på hvorfor målgruppen skal købe ind på det du vil dem). Brug f.eks. USP/Value Proposition disciplinen (som stammer fra 1960’erne har fået en revival med Alexander Osterwalder). Beskrivelser skal være så korte og enkle, at din mor eller børn kan forstå det.
- Lad være med at gå videre før du har løst punkt 5!
- Hvad skal kunderne tale om, når de taler om din løsning? Er det overhovedet værd at tale om – eller er din løsning ligegyldig?
- De løfter du går i markedet med, skal du kunne indfri – og lidt til.
- Dit produkt eller service skal (på egen hånd i kundernes hverdag) fungere som bevis for det du lover. Det er helt afgørende!
- Brug selv dit produkt eller service! Forbløffende mange bruger ikke deres egne produkter – hvis du ikke selv gider bruge dit produkt, hvorfor skulle kunderne så gøre det?
- Når du kommunikerer, så tal til følelser: Følelser skaber adfærd. Rationaler bruges typisk til at bekræfte følelser. Det gælder også BtB! Det der stod i lærebøgerne i 1990'erne om, at BtB-købsadfærd er 100% rationel passer ikke.
- Vær modig. Du opnår aldrig, at alle synes godt om det du laver.
- Test og split-test live – pre-test er ofte underlagt fortolkninger som ikke svarer til markedsrespons. Mange gode reklamer der er blevet ”dræbt i pre-test”, er alligevel indrykket af modige marketingansvarlige med stor succes.
- Undgå for snævert mediaindkøb. Husk dækning. ”Gamle” medier med stor dækning som rammer mange mennesker hurtigt og cost-effektivt kan stadig noget – f.eks. at få dine digitale kampagner til at konvertere bedre. Dvs. din investering per vundet omsætningskrone minimeres.
- Når reklamen eller konceptet kører (og du er tilfreds), så hold ved – længere end du typisk selv har lyst til. Du bliver hurtigere træt af at se din egen reklame end målgruppen gør.
- Optimer, optimer og optimer – særligt på digitale platforme hvor alenlange lister med forbedringspunkter er ved at være standard. Det kræver knofedt, og gør en forskel for effekten.
- Hav det sjovt undervejs – så bliver reklamerne også bedre!
Har du brug for uddybning (der ligger videnskab bag), eller vil sige hej og udveksle perspektiver? Så skriv en besked.